Kerst - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Sven Koster - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

27 December 2012 | Tanzania, Dar es Salaam

Jambo,

Kerst vieren in Tanzania. Wat een aparte ervaring is dat. In je korte broek in een prachtig natuurgebied kerstavond gevierd.
Vrijdag hebben we een flinke reis gehad. En met een flinke reis bedoel ik een flinke reis. Je kunt er ook niet het beste met Sicco en Arthur over beginnen zij zijn er nog steeds helemaal van ontdaan.
Het begon heel voorspoedig toen een agent de doorgaande weg van Dar es Salaam had afgezet voor ons om de juiste dala dala voor ons tegen te houden. Hier ontmoetten we Masai student die met de feestdagen terug naar zijn familie ging. Deze student heeft ook ons begeleid naar Morogoro. De bussen naar Ifakara waren al vol namelijk voor heel de dag.
We waren om 08:00 uur op t busstation. Om 08:45 uur hadden we de tickets en toen begon het wachten. Uiteindelijk was onze bus er om 11:00 uur. Op zich verder de reis naar Morogoro ging goed. Zelfs hier was ik nog au-pair voor een Tanzaniaans meisje. Echter in Morogoro begon weer de volgende opgave wachten. Om 14:30 uur waren we hier. Om 16:30 uur was de dala dala er. En nadat deze echt tot nokje toe vol gepropt was deed de dala dala het niet meer. Uiteindelijk waren we om 18:00 uur weg uit Morogoro en om 22:15 uur in Udzungwa. Het was dus een mooie lange tocht maar dan ben je wel in het prachtige Udzungwa.
De zaterdag was het dan ook tijd om te gaan hiken. Wat had ik een zin in dit weekend om lekker actief bezig te zijn.
Onze hiking tocht bracht ons langs de Senje waterfalls. Prachtige watervallen in een prachtige tropisch achtige omgeving. Het is moeilijk om deze schoonheid onder woorden te brengen maar ga er maar vanuit dat het schitterend was. Een mooie waterval waar als je zin had in kunt zwemmen en een prachtige omgeving.
Wij sliepen dit weekend bij Hondo Hondo. Hier hadden we per twee personen een tentje en konden we dus heerlijk camperen tussen alle oerwoud geluiden. Je hebt ook een schitterende plek om te zitten waar je ook eet. Hier komen 's avonds een groep bavianen wat gras eten en spelen. En dit met uitzicht om de berg is natuurlijk mooi.
De tweede en laatste dag hadden we mountainbikes gehuurd. Hiermee een beetje door de suikerriet plantages gecrosst. Heerlijk door al die dorpjes waar de kinderen je op een leuke manier na roepen. Onderweg drink je wat bij een lokale bar en eet je mango's van een mango boom. Om uiteindelijk ergena wat te eten en natuurlijk te poolen want dat doet iedere Tanzaniaan.
Kortom een top weekend dus. De terugweg liep gelukkig voorspoedig. Ze hadden bij het hotel de bus geregeld en na 2 uur in het gras voor de berg aan de kant van de weg te hebben gehad was de bus er. Het was een prima bus en de rit ging best wel snel. Nog even alle safari dieren in Mikumi meegepakt zodat ik toch nog dit weekend dieren als giraffes, waterbuffels en zebra's hebben gezien.
De busreis bracht ons om 17:00 uur terug in Dar es Salaam. Zodat we toch nog een kerstdiner hadden kunnen doen op eerste kerstdag.
Het kerstgevoel heb ik hier niet door de 33 graden maar het kerstdiner maakte toch een hoop goed. Bij de Italiaan waar de bediening rond loopt met kerstmutsen heb ik heerlijk o.a. kreeft gegeten. Een goede maaltijd doet wonderen voor het kerstgevoel.

Ondertussen zitten we op Zanzibar. Deze verhalen bewaar ik voor het nieuwe jaar voor jullie. Wat dus jullie nog rest zijn een paar Wist je datjes.

Dua bij deze Wist je dat:
- Je niet het weekend voor kerst moet gaan bussen.
- De overdrachtstraining van het onderzoekslab goed is verlopen.
- Als je begeleider een vakantiedag heeft en je moet toch met hem een meeting houden dat dat dan maar op de Yacht club gehouden wordt.
- Ik op één of andere wonderbaarlijke manier makkelijk een au-pair zou kunnen zijn.
- Een olifant 10 liter per dag schijt en dat dat minder is dat Jos en Arthur over zich heen hebben gekregen bij het lege van een biogas systeem.
- En minder als Sicco heeft moeten slikken toen hij een stort vloes over zich heen kreeg.
- Onze gids van Udzungwa nog niet eens slang ziet liggen en er dus gewoon overheen stapt.
- Mensen zo niet kunnen rekenen en administratie kunnen bijhouden dat we afgelopen weekend 250 dollar te weinig hebben betaald.
- Je hanen gewoon in een plastic tasje met je mee vervoerd in de bus.

Ik hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad en alvast een fijn oud en nieuw gewenst,

Sven

• 27 December 2012 - 11:56

Mama En Papa:

goede morgen,

wij hebben met kerst heerlijk gegeten dat heb jij natuurlijk gemist.
    eerste kerstdag met opa harry en oma annie.
    tweede kerstadg opa en oma vanleent en alle van dommeltjes het was heel gezellig en ze hebben je allemaal gemist.

we wensen jullie een goed nieuw jaar toe en misschien toe skyps,

mama en papa en hilke opa's en oma's

• 27 December 2012 - 14:55

Marion Mieres:

Goh Sven, we zijn gewoon jaloers op jou, lekker warm weer met de kerstdagen, je zit daar echt super.
    Wij hebben het lekker rustig gehad met de kerst, in de ochtend naar opa en oma en de rest gewoon thuis.

Alvast de beste wensen voor 2013.

Groetjes Jan en Marion

• 27 December 2012 - 18:02

Je Tantetje Wilma:

Hallo Kerel

Wat klinkt het allemaal geweldig.
    En aan dat lekkere weer zul je vast terug verlangen als je weer in dit kikkerlandje bent.
    Het is met de hele familie was leuk maar toch niet compleet ofwel
    WE MISTEN JE !!!
    maar het is toch zo dus .....
    geniet nog lekker en tot ziens.
    tante Wilma en ome Thom

• 27 December 2012 - 22:24

Evina :

Hoi leuk een levendig verslag je omschrijving vind ik erg goed veel gezelligheid met elkaar
    Nog goede vakantie !! Gr. Aan jullie 4!!!@0

• 27 December 2012 - 22:24