De beste wensen! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Sven Koster - WaarBenJij.nu De beste wensen! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Sven Koster - WaarBenJij.nu

De beste wensen!

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

01 Januari 2013 | Tanzania, Zanzibar

Jambo jambo,

In het laatste verslag hadden jullie kunnen lezen over onze mooie dala dala tocht naar Udzungwa mountains. Gelukkig werd deze tocht ruim schoots gecompenseerd door onze boottocht naar Zanzibar. Hierbij hadden we V.I.P. tickets weten te scoren. Dit betekende first class zitten en dan een aparte hoek hebben in de airco ruimte voor op de boot. Hier zaten we in grote lounge banken. De bootreis was dan ook zeker geen straf. Na 2 uurtjes varen waren we dan op tweede kerstdag begin van de middag aangekomen in Stonetown.
Stonetown is echt een mooie stad. Een hele relaxte sfeer. Mooie steegjes om doorheen te dwalen. Alle huizen in Stonetown zijn gebouwd van koraalsteen. En omdat het op de werelderfgoed lijst staat is het lastig om deze huizen te onderhouden. Het zou dan moeten gerestaureerd moeten worden met koraalsteen en koraal is weer beschermd. Dit betekent dat je prachtige gebouwen hebt maar ook een aantal vervallen gebouwen. Alleen de algemene sfeer is fantastisch. In Stonetown hebben we de oude Slave market bezocht en wat gegeten en gedronken. 's Avonds op de markt in het park heerlijk vis gegeten om vervolgens nog op stap te gaan. Er waren nog meer minor genoten op Stonetown dus we konden mooi met een mannetje of 12 wat feesten. En feesten houdt hier in omdat het een woensdagavond was een beetje kletsen en poolen.
De volgende dag vertrokken we naar onze lodge aan de oost kust. Wat een schitterende plek was het daar. Witte stranden tot zover het oog rijkt met palmbomen er omheen. Schitterend dus. De lodge waar we zaten heeft ook een relaxte sfeer. Alleen onze slaapkamer had niet als slaapkamer gediend maar als opslaghok. Buiten slapen is namelijk veel relaxter. Wordt je ook nog eens wakker met het uitzicht van de zonsopkomst op het strand. Als het dan ook nog eens eb is loop je een stuk richting de zee en kun je door het rif lopen om daar vervolgens allerlei zee bewoners te aanschouwen.

De vrijdag zijn we 's ochtends wezen snorkelen. Wat een fantastische ervaring was dit. Toen we aankwamen hadden we heel veel geluk want er waren net dolfijnen langs aan het zwemmen dus snel het water ingesprongen en een stuk met de dolfijnen meegezwommen. Het waren zo'n 15 dolfijnen. En dit was nog maar het begin van het snorkelen. Daarna nog een uur door het koraal lopen zwemmen en dobberen. Heerlijk om al die vissen een beetje te aanschouwen. Van kleine vissen als clownvissen, pappegaaivissen en maanvissen tot octopussen, gigantische zee-egels en scholen vissen. De middag hielt voor mij in op het strand een beetje ronddwalen en met locals praten. Zij vinden het geweldig als je dat in het Swahili probeert want al die resort toeristen kunnen dat niet. De rest heeft 's middags geslapen want ze waren nog moe van het strandfeestje van de avond ervoor.
's Avonds moest er wel gegeten worden. Omdat we niet zoveel geld meer hadden probeerde we voor budget te gaan. Echter kwamen we op het strand een full moon diner tegen bij één van die resorts. Het was echt te luxe voor woorden en de gasten betalen er ook 40 dollar voor. Echter konden wij dit doen voor 12,50 euro. Daarvoor onbeperkt buffetten, live muziek, modeshow, acrobatiek en een wurgslang die om je nek wordt gelegd. Met ook nog een prima buffet met verse zwaardvis, garnalen en sushi.

Zaterdag was het tijd om 16 andere mensen van onze minor op te zoeken. Eerst naar een turtle farm om wat zeeschildpadden te voeren en vervolgens de andere groepjes opzoeken. Wat een gezellige avond was dit met ook nog als slot de full moon party.

Vervolgens maken we een sprong in de tijd en is het al oudjaar. Op deze dag zijn Sicco, ik en Arthur naar Stonetown gegaan. Wat meiden van de minor waren zo aardig om ons een slaapplek hier aan te bieden en voordat er gefeest ging worden gingen we eerst onze spullen bij hun afzetten. Ons feest begon eigenlijk al met de taxi rit naar Kendwa rocks waar we gingen dineren en feesten. De taxi chauffeur stopte namelijk ineens een cdtje in de cd-speler. Tot onze verbazing was dit gewoon Nederlandse muziek. Muziek zoals 15 miljoen mensen tot een glimlach van een kind. Genieten dus de heenweg!
Bij Kendwa hadden we uiteindelijk met 17 man gegeten vervolgens met 25 man het nieuwe jaar ingeluid. Erg leuk om met zoveel bekende het nieuwe jaar in te luiden hier. Zeker omdat we ook nog vrienden uit Dar es Salaam tegen kwamen. Het was een prachtig feestje waarbij we eigenlijk alles hadden behalve oliebollen.
Ik wens jullie allemaal een mooi 2013 en tot in februari.

Morgen vertrekken we met het vliegtuig naar Arusha om daar een onderzoekslab op te zetten. Ik heb zin in deze nieuwe uitdaging en misschien ga ik dan wel voor het eerst sneeuw zien in Afrika als ik Mount Meru (4788m) ga beklimmen.

Wist je dat:
- De Masai op Zanzibar niet echt zijn omdat de echte masai bang zijn voor water en dus niet op een eiland kunnen komen.
- Bewoners op het land liever Zanzibar onafhankelijk zien omdat ze veel geld ophalen voor Tanzania maar weinig er voor terug krijgen.
- We ondertussen meer dan 90x uiteten zijn geweest sinds dat we hier zitten.
- Arthur van het stoelen slopen is.
- Jos liever de tafels sloopt.
- Ik eindelijk een keer tegen een Tanzaniaan gewonnen heb met poolen en nog wel tegen een nep massai.
- De eerste homo Tanzaniaan al achter me heeft aangezeten.
- Er genoeg Tanzaniaanse vrouwen zijn die direct met me willen trouwen maar ik toch liever een mooie kaaskop prefereer.
- Het kerstgevoel en nieuwjaarsgevoel hier niet zo aanwezig is als in Nederland maar dat dat wel een mooie ervaring is.

Groetjes,

Sven of James zoals ik me soms maar noem

• 01 Januari 2013 - 21:10

Rikie:

Sven,ook de aller beste wensen voor 2013.
    Wat maak jij toch veel mee in je leven,erg leuk.
    Groetjes Rikie.

• 04 Januari 2013 - 13:07

Evina:

Hoi,gezellig leven hebben jullie zeg!! Veel succes met deert van jullie stage en ook de beste wensen voor 2013 !! Gr. Moeder van arthur

• 08 Januari 2013 - 14:46

Harry -anny:

hallo sven
    eerst de beste wensen voor 2013
    het schiet al aardig op om weer thuis te komen
    het zal wel vreemd zijn in het begin maar is zo weer gewend
    nou sven nog veel plezier met werk en de rest
    tot weer ziens
    harry en anny