Aangevallen door olifanten en Mt Meru overwonnen - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sven Koster - WaarBenJij.nu Aangevallen door olifanten en Mt Meru overwonnen - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Aangevallen door olifanten en Mt Meru overwonnen

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

13 Januari 2013 | Tanzania, Arusha

Goodday people,

Het is al een kleine twee weken geleden dat ik iets van me heb laten horen. Ondertussen zijn we gesettled in Arusha en zijn we hier ook al vrolijk aan het werk. Zelfs zo vrolijk dat we al een eerste stakingsactie hebben mogen ondervinden van onze eigen werknemers. Ze wouden geld zien echter gaat Camartec het bedrijf wat het onderzoek op zich gaat overnemen over de uitbetaling dus dat is allemaal weer opgelost en zijn de desbetreffende stakers weer fijn slurry aan het maken en het systeem aan het opstarten.
In Arusha verblijven we in een schitterend appartement. Zo schitterend dat er zelfs schoongemaakt wordt en we dus nooit onze rotzooi hoeven op te ruimen. Het zit dicht in de buurt van alle lekkere restaurantjes dus ook daarover niks te klagen. De sushibar is heerlijk en totaal niet duur. Jammer genoeg hebben we één persoon die niet van vis houdt dus daar gaan we ook niet meer al te vaak eten.

De aanval van de olifanten.

Het eerste weekend zijn we de zaterdag naar Tangageri National Park geweest. Dit park staat bekend om zijn olifanten en dat hebben we ook geweten ook. We begonnen de dag met een wandelsafari. Na wat impala’s werden de eerste olifanten al van een mooie afstand aanschouwt. Vervolgens kwamen we wat giraffen tegen en vervolgens hadden we het geluk twee leeuwen te mogen zien. Toen we probeerde deze leeuwen terug te vinden kwamen we ineens weer een kudde olifanten tegen dus moesten we hier voorzichtig omheen. Na wat verder het savanne gebied opgelopen te zijn kwam er een grote groep (30 stuks) olifanten onze kant op, waarvan de voorste 8 aan het rennen waren dus wij snel terug ons verschuilen achter wat bomen. Echter nu kwamen er dus olifanten van links en rechts aangelopen dus moesten we ons nog verder terug trekken. We waren nu alleen wel wat afgedwaald van de ingang en moesten toch langzaam aan terug. Omdat er veel olifanten voorbij bleven lopen moesten we maar proberen om ongezien door twee stromen olifanten heen te komen, gelukkig was dit gelukt en konden we veilig terug keren.
Na de wandelsafari gingen we nog een stukje door het park rijden. Vanuit Camartec ging er een collega mee zodat we goedkoop op safari konden, dit resulteerde ook dat we gewoon met een standaard busje door het park reden wat ook wel weer eens een mooie ervaring is. Natuurlijk zagen we in het park nog veel meer olifanten. We hebben in totaal die dag wel zeker 300 olifanten gezien. De lunch was ook mee want er waren brutale colobus aapjes. Sicco lette alleen twee keer niet goed op waardoor zowel het zak brood als zijn eigen boterhamen werden gestolen door een aap. Echter zijn wij altijd wel leergierig genoeg om van een local te leren dat we de apen gewoon met stenen moeten bekogelen. De safari dag was dus een mooie dag geworden.

De overwinning op Mt. Meru

Dit weekend ben ik met Sicco Mount Meru wezen beklimmen. Jos wou een goedkoop weekend en Arthur ging op safari. Vrijdag werden Sicco en ik opgehaald met een safaritruck om via Arusha National Park aan de voet van Mt. Meru afgezet te worden. Dus voordat we gingen lopen hadden we natuurlijk al de eerste giraffen, zebra’s en apen gezien. Voor dit weekend hadden we eigen dragers voor de grote tassen, een ober, een gids, en koks. Tevens was er af en toe een ranger mee. Mt. Meru is kortweg schitterend. Deze actieve vulkaan die zijn laatste uitbarsting in 1877 gehad heeft is zo mooi om te beklimmen. We begonnen de eerste dag door de bossen waar we veel apen en bushdugs hebben mogen aanschouwen. Dit bracht ons op 2500m hoogte. De tweede dag ook weer wat dieren gezien en werd de begroeiing al wat minder. Sicco, ik en een piloot die we hebben leren kennen tijdens het klimmen waren zo snel boven dat we eigenlijk meteen doorgingen om Little Meru gingen beklimmen. Dit bracht ons op een hoogte van 3820m met een prachtig uitzicht. Omdat later de dag de bewolking aan kwam zetten hadden we geluk gehad op de mensen die later boven kwamen omdat wij nog een mooi uitzicht hadden vanaf Little Meru.
Zondag ochtend was dan toch echt het moment. Om 01:30 uur vertrok de snelle groep (Sicco, ik en de piloot) om de top te halen van Mt. Meru. Wat is het schitterend om ’s nachts met een heldere sterrenhemel, waardoor je wel eens een vallende ster ziet, een berg te beklimmen. En beklimmen was het, echte paden waren er niet waardoor het vaak gewoon tegen een rotswand jezelf voortbewegen is. En dit allemaal onder het zicht van je eigen hoofdzaklamp. Om 05:50 uur waren we op de top (4566m) waardoor we heel mooi de zon mochten op zien komen. Dit resulteerde in een schitterend uitzicht over Arusha National Park, de krater en de Kilimanjaro. De rest van de dag was afdalen en dit ging door tot een uurtje of 17:00 uur toen we weer helemaal beneden waren. Als toetje hebben we nog door een groep buffels gelopen om de uitgang te bereiken. Ik probeer wat foto’s online te zetten maar het was echt een prachtig klimweekend. Ik heb nog nooit zo mooi een bergbeklommen.

Voor alle uitgebreide verhalen moeten jullie maar even 2 en halve week wachten voordat ik weer terug in Nederland ben want dit worden zo al snel weer lange verhalen.

De wist je datjes:
- Fooi hier een heel ander begrip is als in Nederland
- Schedels van dieren bij parken gebruikt worden om aan te geven dat in dat gebied dat soort dieren voorkomen. Dus een buffel schedel geeft aan dat je in een gebied ziet met buffels.
- Je gids het heel raar vindt dat je met een klimtocht van 01:30 uur tot en verwachte tijd van 11:00 uur eten mee moet hebben.
- Bij de berghutten geen fris maar alleen bier te verkrijgen is.
- Ik een gezonde fitte jongeman ben aangezien hoogteziekte het meeste voorkomt bij gezonde, jonge, fitte mensen.
- Je geen olifant boos wilt hebben.
- In Arusha de mensen nog meer van je willen hebben als in Dar es Salaam.
- Dit weekend, de klim van Mt. Meru, fantastisch was.

Groetjes iedereen en tot snel,

Sven

• 14 Januari 2013 - 14:23

Mama:

vindt jij het wel verstandig om dit de opa's te laten lezen?
    we wensen jullie nog hele fijne weken toe tot zo.
    groetjes mama

• 14 Januari 2013 - 16:03

Sven Koster:

Natuurlijk kunnen de opa's en oma's dit lezen.
    Als ik thuis zou zijn, zou ik ze dit ook zo vertellen.

• 14 Januari 2013 - 20:04

Manon:

Awesome!! Die bergtocht! Zoiets zou ik ook ondernemen <3

• 15 Januari 2013 - 22:00

Evina:

Hoi. Prachtig wat jullie allemaal zien en ondernemen
    De tijd gaat nu snel
    Nog even en jullie gaan weer wennen aan de sneeuw!! Die hier nu ligt!!
    Toi toi voor daar mam van arthur