Macedonië, Kosovo en Montenegro - Reisverslag uit Žabljak, Montenegro van Sven Koster - WaarBenJij.nu Macedonië, Kosovo en Montenegro - Reisverslag uit Žabljak, Montenegro van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Macedonië, Kosovo en Montenegro

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

22 Juli 2014 | Montenegro, Žabljak

Yes daar zijn we weer,

Het is al weer even geleden dat we uit Thessanoliki zijn vertrokken maar we hebben maken ook zulke mooie dagen mee dat het er ook niet van komt om weer eens een reisverslag online te komen.

Na Thessanoliki zijn we naar Ohrid vertrokken met een tussenstop in Veles. Veles was wel een grappige overstap want hier waren wij de toeristische attractie omdat hier nooit toeristen komen. Echt leuk om even zo'n echt Macedoniese plaats te zien. Ohrid daarentegen is weer het andere uiterste. Een prachtig stadje met nog een mooi oud stadsdeel aan een schitterend meer. Het hostel waar we wouden slapen zat vol jammer genoeg maar de eigenaresse regelde meteen slaapplekken bij haar buren. Hierdoor sliepen we bij iemand thuis wat ook echt een leuke ervaring was.

Na Ohrid zijn we doorgegaan naar Mavrovo, de busreis er naar toe ging zeer voorspoedig totdat we aankwamen bij Mavrovo. De bus bleek niet letterlijk in Mavrovo te stoppen maar in een plaatsje 7 km er vandaan, dus dat was nog een stukje lopen.
Mavrovo is wel bijzonder. Het ligt aan een meer en in het meer staat een kerk onderwater. Dit is gebeurd toen de stuwdam gebouwd was. Het plaatsje is eigenlijk een verlaten skiresort. Er waren ook geen toeristen verder op twee mensen na en dit waren ook Nederlanders, je komt ze ook overal tegen. De wandeling die we hier gemaakt hadden was echt schitterend. Eerst Eem stuk lekker door de bossen klimmen, en eenmaal boven kom je op een schitterende hoogvlakte uit. Het heeft iets weg van de fields of Rowan van the Lord of the Rings, maar dan gevuld met traditionele schapenhoeders met hun kuddes.

De volgende stop was Skopje. Dit is een aparte stad die helemaal opnieuw opgebouwd wordt qua gebouwen en monumenten. Alleen dit opbouwen doen ze zo extreem dat het meer een beetje op Disneyland begint te lijken dan een oude stad met historie.

Het zwaarste stuk qua reizen kwam na Skopje. Hier zouden we naar Zabljak gaan. Dit moest alleen via Pristina en toen via Podgorica waardoor we die avond niet zouden slapen. Jammer genoeg hebben we van Pristina niet veel kunnen zien omdat we hier maar een uurtje hadden en toen ging de bus al. Al met al zijn we veilig in fit in Zabljak aangekomen en ben ik gelukkig net niet onder kots komen te zitten van een kleinkind die naast me zat in de bus en de bus lekker zuur heeft laten ruiken.

Zabljak waar we nu zitten is echt schitterend. Dit is een beetje te vergelijken met de Alpen. We hebben hier de eerste dag langs die gletsjermeren gelopen en er ook nog even in gezwommen natuurlijk. En gisteren hebben we mountainbikes gehuurd om eerst naar 1900 m hoogte te fietsen samen met twee Britten en een Deen om vervolgens vanaf daar naar het hoogste punt van het park te lopen, ergens in de 2500 m hoogte. De tocht er naar toe was schitterend en het uitzicht vanaf de top natuurlijk ook.

Hopelijk hebben jullie weer een globaal idee wat ons allemaal bezig houdt de afgelopen dagen. In ieder geval vermaken we ons wel en hebben we nog steeds onze extra gewonnen dag die we nog niet besteed hebben. We zullen nog 3 dagen in Montenegro vertoeven om vervolgens ook dit land weer te verlaten en naar Kroatië te vertrekken. Over anderhalve week zijn we jammer genoeg al weer terug in Nederland maar gelukkig staan er nog vele prachtige dingen op onze planning.

Groetjes.

Sven

• 22 Juli 2014 - 13:52

Je Tante Wilma:

Kei mooi kerel wat een mooie natuur en zo te lezen hebben jullie ook goed weer om zo veel te lopen.
    veel plezier ook van ome Thom