Bosnië en Herzegovina - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Sven Koster - WaarBenJij.nu Bosnië en Herzegovina - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Bosnië en Herzegovina

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

31 Juli 2014 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Doberdan,

Dit is onze laatste dag in Bosnië en Herzegovina, morgen vliegen we helaas alweer terug naar Nederland. Ik zeg helaas maar dit is voor het eerst dat het niet heel erg is om terug te gaan omdat ik nog wel een aantal dingen voor mijn studie in Taiwan moet regelen en tevens ook nog voor de trip ervoor in Japan en het eventuele dagje Moskou. Genoeg te regelen dus.

Maar nu eerst over Bosnië en Herzegovina. Een land met twee gezichten, misschien is het ook wel gewoon één gezicht. Je zou het kunnen zien als een goddelijk gezicht met littekens die herstellende zijn maar je altijd zult blijven zien. Maar om dit land te kunnen aanschouwen moesten we eerst nog het land in zien te komen en de douaniers vonden ons er tocht wel verdacht uit zien in onze oranje shirts dus kregen we toch even een extra check of we toch echt geen wiet of zo bij ons hadden. Na dit privé moment in het kantoor waarbij de tassen waren gecontroleerd mochten we weer terug de bus in om de reis naar Mostar te vervolgen.

Mostar is een plaatsje in het zuidwesten van Bosnië en Herzegovina. Zoals vele plaatsten in dit land heeft ook Mostar iets meer dan 20 jaar geleden veel geleden onder de oorlog. Het centrum is heel goed opgeknapt maar kom je hierbuiten dan zie je al snel nog gebouwen die in puin liggen of beschadigd zijn door de bommen die afgevuurd zijn op de stad. Na een tip van een andere reiziger in Kotor zijn we 's avonds nog naar snipers nest geweest. Dit gebouw was net opgeleverd voordat de oorlog uitbrak en was bedoeld als bank, echter toen de oorlog uitbrak hebben hier snipers gezeten die bewoners in Mostar onder vuur namen. Ondanks dat dit gebouw tegenwoordig officieel niet meer toegankelijk is, kun je over de muur heen klimmen om toch het van binnen te bekijken. Het maakt wel even indruk op je omdat er weinig aan veranderd is naar al die jaren. De glasscherven liggen nog overal op de grond met tevens nog de kogelhulzen tussen het puin. Apart om zo geconfronteerd te worden met iets wat eigenlijk nog te kort geleden is gebeurd.
De tweede dag in Mostar zijn we met twee Engelsen en een local die ons rond reed wat plaatsen in de buurt wezen bekijken met als hoogtepunt wel de Kravice warervallen. Schitterende watervallen waar we heerlijk hebben kunnen zwemmen in het ijskoude water. Verder hadden we deze dag nog een klooster, een Ottomaans dorpje, kerk waar mensen beweerde ooit Maria te hebben gezien en de top van de heuvel bij Mostar bezocht. Op de top van de heuvel moest je trouwens wel op het pad blijven want er lagen nog her en der wat mijnen verstopt in de grond.

Momenteel zijn we in Sarajevo ons aan het voorbereiden op de terugweg morgen. De twee dagen in Sarajevo zijn niet al te spannend geweest. Gisteren waren we onze tijd zelfs zo goed aan het vullen dat we ons wisten te vermaken in het Olympisch museum waar echt werkelijk niks te zien was. Vandaag hebben we een rondleiding gehad van een local door de stad, dit was dan wel weer echt interessant. Sarajevo zelf is wel een relaxte stad met een leuke sfeer en wat leuke terrasjes en dergelijke echter heeft het niet bijzonder veel bezienswaardigheden. Het voordeel is dan wel weer dat het hier niet duur is en je dus voor € 6,- twee avondmaaltijden met drinken hebt.

We hebben een leuke Balkan trip gehad waarin we veel gezien en gedaan hebben. In tegenstelling tot veel reizigers die we deze reis ontmoet hebben, hadden wij wel een logische reisroute en hebben we op iedere plek genoeg tijd om de dingen te doen die we wouden doen. De zomervakantie en mijn reizen van dit jaar zijn nog niet voorbij maar dit was wel weer een top reis.

Groetjes,

Sven