Tropisch Paradijs - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Sven Koster - WaarBenJij.nu Tropisch Paradijs - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Tropisch Paradijs

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

25 December 2014 | Filipijnen, El Nido

Hoi iedereen,

Deze eerste kerstdag de langverwachte update voor sommige mensen over mijn trip door de Filipijnen. Ik heb besloten om mijn 12 dagen durende trip door dit fantastische backpack land in twee delen op te splitsen. Dit is het eerste deel die zich afspeelt gedurende de eerste 5 dagen op het eiland Palawan.

Op onze reis naar het prachtige El Nido bleek maar weer eens dat je reizen nooit alleen doet. Ik ging samen met Lukas en Iva deze trip maken. Echter op Manila airport kwamen we al 3 meiden tegen die op de NTU in Taipei studeren. Met hen hebben we verder gereisd naar Palawan. Op Palawan kwamen we echter nog 4 reizigers tegen die op zoeken waren naar wat gezelschap zodat ze een busje konden huren naar El Nido en dat ze geen bus hoefde te nemen. Dit was ook in ons voordeel natuurlijk want dit betekende dat we goedkoper en sneller met ons eigen vervoersmiddel naar El Nido konden reizen. En sneller betekent nog steeds 6 uur zitten in een busje. Een grote straf is dat niet want Palawan is een schitterend eiland. De omgeving is echt prachtig!
Het enige aparte wat we tijdens onze reis tegen gekomen zijn is een checkpoint. En niet zomaar een checkpoint maar een mango checkpoint. Dit is om te controleren of niemand mango's meeneemt omdat de mango's in dat gebied van een bijzonder soort zijn en ze willen ziektes en dergelijke tegen gaan. Echter hoe ze zo'n check moeten doen snappen ze nog niet helemaal. Iedereen weet hier in de Filipijnen als je gewoon zegt dat je geen mango's hebt dat je door mag rijden. Ze controleren niet eens of je echt iets bij je hebt.

In El Nido aangekomen hadden we ook meteen de tour voor morgen afgesproken. Dit gingen we met dezelfde groep doen als waarmee we in het busje zaten. In El Nido is voornamelijk eiland hoppen de must thing to do. Dus daar begonnen we dan ook mooi mee de volgende dag.

Om 09:00 uur de volgende dag stonden we klaar op het strand om de boot in te gaan. Met zo'n mooie traditionele boot gingen we een beetje de omgeving bekijken. De tour van vandaag stond in het teken van 3 lagoones, een strand en een snorkel locatie. Oftewel een goede dagvulling. Alles is schitterend hier en het grote voordeel van deze tours is dat de lunch inbegrepen is. En deze lunch momenten zijn niet de minste. Heerlijke vis die vers voor je bereid wordt op het eiland en je krijgt VEEL eten. Oftewel genieten dus. In de avond hadden we samen met de 3 meiden ook nog heerlijk krab gegeten aan het strand.

De tweede dag hadden we geen tour op de planning staan maar kon iedereen doen wat die nog graag hier zou willen doen. Voor Lukas betekende dat fietsen, voor Iva betekende dit kanoën samen met de meiden en voor mij bestond dit om eindelijk eens gebruik te maken van mijn duikbrevet. Ik moet bekennen dat ik deze dag veel geluk gehad heb op vele fronten. Ik ging deze dag duiken met een instructeur en een andere duiker. De eerste duik hadden we niet heel veel bijzonders gezien maar hierdoor kon ik alvast goed genieten van al het moois in de zee wat er eigenlijk standaard wel zit.
Tussen de tweede duik en de eerste duik hadden we een pauze bij een lagoone. Een zelfde lagoone die we gisteren hadden bezocht met de tour, echter omdat de rest op de boot wou blijven ben ik hier in mijn eentje naar toe gezwommen. En dit keer was niemand daar en dan begeef je je toch echt in het paradijs.
De tweede duik was echt prachtig. Het hoogtepunt was toch wel dat we naar een grote school gele vissen aan het zwemmen waren en toen we hier aankwamen en van dit schouwspel aan het genieten waren, draaide we ons om naar rechts en daar zagen we toch zomaar drie arendsroggen. Deze roggen zijn best wel zeldzaam om hier tegen te komen dus hier hebben we heel veel geluk mee gehad. Het zijn echt prachtige beesten.
Voordat we de derde duik gingen doen, hadden we natuurlijk eerst weer eens een lunch. Deze lunch was net zoals gisteren heerlijk. Echter ik was samen met één andere de enige echte eter en de rest wou niet echt eten. Oftewel ik heb 2 hele makrelen op en veel garnalen en nog meer natuurlijk. Het komt er op neer dat ik bij wijze van wel een kilo'tje van mijn gewichtsgordel kon halen. De lunchmomenten zijn hier niet verkeerd.
De derde duik was ook weer prachtig met een paar mooie verschillende soorten koraalduivels en ik had de karetschildpad gespot. Oftewel deze dag duiken was zeker geslaagd met drie roggen en een zeeschildpad als hoogtepunt.
Dit was trouwens niet het enige geluk dat ik had met het duiken. Ik had de dag van te voren een kleine aanbetaling gedaan van 500 pesos (~€ 9,-) de overige 3000 pesos (~ € 55,-) zou ik deze dag moeten betalen. Maar vanwege allerlei omstandigheden was iedereen dit vergeten oftewel ik heb deze dag wel heel goedkoop kunnen doen.

De laatste dag in El Nido gingen we een nieuwe eiland hopping tour doen. Dit keer geen lagoones maar stranden en snorkelen. De snorkellocatie was nog eens beter dan die van twee dagen terug en de stranden waren natuurlijk weer prachtig. Een beetje avontuur kwam er ook nog kijken bij deze tour. De zee was wat wilder waardoor we lekker over de golven heen bewogen maar dat was nog niet alles. Op een gegeven moment hield de motor er midden op zee mee op omdat blijkbaar het ruim vol met water stond. Oftewel met een klein emmertje gingen de locals hozen. Al met al was alles goed gekomen en kunnen we er om lachen en heeft er geen reddingsploeg aan de pas voor moeten komen maar vooral Iva heeft wel even lopen zweten op dit moment.

El Nido was een prachtig begin van mijn trip door de Filipijnen. Dit is een schitterend paradijs op aarde waar veel te doen is maar nog niet te toeristisch is. Deze plek is momenteel vooral populair bij de backpackers wat het een aangename plek maakt om naar toe te reizen. Voor iedereen die van tropisch paradijs, eiland verkennen en water activiteiten houdt zou hier zeker eens naar toe moeten gaan nu het nog niet verpest is met toerisme.

Na El Nido gingen we terug naar Puerto Princessa waar we bij iemand bleven om te couchsurfen. Ook hier hebben we veer van alles meegemaakt maar dat is voor mijn volgende blog. Nu ga ik naar de markt hier om mezelf eens te verwennen vanavond met wat lekker eten. Het is namelijk toch kerst ondanks dat ze dat hier niet vieren. Eergisteren ben ik al hot pot wezen eten met Kyle (mijn Amerikaanse huisgenoot) die terug naar huis is vertrokken en gisteren heb ik mezelf op sushi getrakteerd. Voordat we weer een druk weekend hebben ga ik mezelf nu trakteren met een eigen gemaakt gerecht.

Iedereen een fijne kerst en tot de volgende update waarin ik de rest van mijn trip door de Filipijnen zal vertellen.

Sven

  • 27 December 2014 - 11:35

    Petra Koster:

    Op naar tweede epposode en dan op naar huis..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Reislustig persoon.

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 141902

Voorgaande reizen:

15 April 2015 - 13 Augustus 2015

Ghana project 2015

01 September 2014 - 01 Februari 2015

Exchange Taiwan

07 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Backpacken door een deel van de Balkan

09 November 2012 - 31 Januari 2013

Stage Tanzania

21 Juli 2012 - 01 September 2012

Zuid-Oost India

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Vrijwilligerswerk Uganda

18 April 2009 - 05 Mei 2009

Peru HBC

Landen bezocht: