Wat houdt mij bezig in Ghana? - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sven Koster - WaarBenJij.nu Wat houdt mij bezig in Ghana? - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Wat houdt mij bezig in Ghana?

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

10 Juni 2015 | Ghana, Nkoranza

Hoi iedereen,

Speciaal voor mijn familie eindelijk een keer een update in het Nederlands. Aangezien ik nu al twee maanden weg ben, op ongeveer de helft zit van mijn reis, wordt het misschien wel eens tijd om globaal uit te leggen wat mij nu zo bezig houdt in Ghana.

Mijn project bestaat uit eigenlijk twee delen. Als eerste is er een fysiek gehandicapt persoon, genaamd Ameyaw, die voor andere fysiek beperkte tricycles maakt. Dit zijn fietsen met (natuurlijk) drie wielen die met de hand aangedreven kunnen worden. Ameyaw krijgt nu nog financiële ondersteuning vanuit de Movendi Foundation. Echter dit is niet een duurzame oplossing dat hij hier afhankelijk van is. Aan mij de taak om een werkend business model te vinden zodat hij niet meer afhankelijk is van financiële giften. Echter dit is nog niet al te makkelijk in Ghana. Daarnaast moet ik Ameyaw ook trainen wat een bedrijf nu eigenlijk inhoud, hij is meer een engineer die graag tricycles maakt en aan mensen geeft. Aangezien hij weet hoeveel zo'n tricycle voor hem betekent heeft. Echter ik ben blij om te zien dat hij steeds bewuster wordt van het geld aspect. Gisteren liet hij me trots zien dat hij een schatting gemaakt heeft op papier van de kosten voor 5 tricycles wanneer de onderdelen uit Accra en Kumasi komen. We gaan nu namelijk nu eerst proberen om te kosten van de tricycle naar beneden te krijgen. Ik heb het idee dat dit namelijk zeker 30% naar beneden kan. Hiervoor gaan we vaste leveranciers vinden in Accra en in Kumasi of Techiman. Het wordt nu ook langzaam tijd om hem voor te bereiden op een eventueel business model. Ik zit zelf namelijk te denken aan samenwerking met micro finance organisaties zodat zijn klanten niet de kosten in één keer hoeven te betalen voor een tricycle maar over een aantal jaar. Hopelijk valt dit verder te ontwikkelen.

Mijn tweede project is meer onderdeel van mijn afstuderen. Er moet ook een master thesis opgeleverd worden uiteindelijk zodat ik kan afstuderen. Hiervoor bezoek ik verschillende NGOs en hopelijk straks ook wat bedrijven in Ghana om interviews met ze af te nemen. Hier gaat veel tijd in zitten aangezien afspraken in plannen in Ghana vrij lastig is. Zo zou ik minimaal tien interviews vorige week in Accra gaan afnemen. Echter vanwege de regen en daardoor de overstromingen, heb ik er 'maar' zes kunnen afnemen. Hier zaten wel wat nieuwe organisaties tussen, en ik heb ook wat nieuwe contacten gekregen. Dus als ik over twee weken weer terug ga naar Accra kan ik er hopelijk weer een aantal bezoeken in die drie dagen die ik daar wil inplannen. Het voordeel is wel van deze interviews dat ik reizen en studie goed kan combineren. Zo zou ik nog een keer naar het noorden kunnen voor een interview als ik daar de tijd voor heb, net zoals het Volta gebied.

Door de combinatie van deze twee projecten betekent dat ik een juiste balans moet vinden met aanwezig zijn bij Ameyaw en werken aan mijn project. Momenteel ben ik iets meer gefocused op de interviews. Echter dit zal over een aantal weken weer anders zijn. Ik ben wel blij om te zien dat mijn aanwezigheid bij Ameyaw hem meer bewuster maakt wat een bedrijf zijn inhoud.

In Nkoranza zelf, wat eigenlijk mijn zoveelste nieuwe thuis is, heb ik me al goed weten te settlen. Mensen herkennen me als de vriend van Ameyaw die hem helpt of de jongen die hier altijd langs loopt en niet meer als een blanke. Dit betekend dat mijn wandelingen steeds langer worden aangezien de gesprekken die je hier voert met mensen ook steeds langer worden aangezien mensen je kennen.

Hopelijk hebben jullie nu een globaal idee wat ik in Ghana doe. Vanavond ga ik lekker uiteten bij Osei, een man die hier in het centrum woont. Deze man van 56 lentes jong, is mijn vaste vriend. Hij vindt het fantastisch als ik even een praatje met hem kom maken, of even langs kom als ik terug kom van mijn werk of markt. Hij wil ook maar al te graag dat ik bij hem kom eten. Aangezien het nu al drie weken geleden is door het reizen en dergelijke werd het toch echt wel eens tijd dat ik weer bij hem kwam eten volgens hem. Dus vanavond gaan we eens kijken hoe de banku bij hem smaakt.

Groetjes,

Sven

  • 10 Juni 2015 - 17:02

    Petra:

    Hè hè eindelijk weer een gezellig verslag hopen
    Ijk geniet de rest er ook van?
    Hopelijk gaat het allemaal lukken waar je mee bezig bent.
    Nu nog de foto's
    Kusjes van mij en papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Reislustig persoon.

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 141906

Voorgaande reizen:

15 April 2015 - 13 Augustus 2015

Ghana project 2015

01 September 2014 - 01 Februari 2015

Exchange Taiwan

07 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Backpacken door een deel van de Balkan

09 November 2012 - 31 Januari 2013

Stage Tanzania

21 Juli 2012 - 01 September 2012

Zuid-Oost India

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Vrijwilligerswerk Uganda

18 April 2009 - 05 Mei 2009

Peru HBC

Landen bezocht: