Geld verdienen in Ghana (6 juli t/m 10 juli) - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sven Koster - WaarBenJij.nu Geld verdienen in Ghana (6 juli t/m 10 juli) - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Geld verdienen in Ghana (6 juli t/m 10 juli)

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

10 Juli 2015 | Ghana, Nkoranza

Hoi iedereen,

Op PCC is er momenteel wel wat veranderd. De Nederlandse groep mensen zijn weg. Momenteel zit er nog één leuk Nederlands gezin die tot eind augustus ongeveer blijft. Verder zijn er nu een nieuwe groep studenten uit Londen voor in de plaats gekomen. Deze blijven 5 weken en daarmee zijn de laatste avonden maar wat gezellig.

Anti-corruptie
Het meest memorabele deze week was wel afgelopen woensdag. Afgelopen woensdag ging ik met Ameyaw naar een bijeenkomst hier in Nkoranza. Deze was bedoeld voor allerlei bevolkingsgroepen in het district Nkoranza. Hierin werd verteld over anti-corruptie maatregelen maar ook over bos behoud en het belang hier van. Het voelt heel goed om te zien dat er zo'n grote instantie echt actief bezig is in alle lagen van de samenleving om iets te doen tegen corruptie. Op deze manier is er tenminste nog hoop dat corruptie uiteindelijk bestreden kan worden. Er is ook een telefoonlijn opengesteld maar mensen aan kunnen geven als iemand of een organisatie corrupt verdrag vertoond.
Uiteindelijk was het vreemde nog wel dat op het eind ik ook net als de rest de T&T vergoeding kreeg. Dit betekent dat ik deze dag 40 Cedi heb verdiend door deze workshop bij te wonen. Het is heel normaal om tijdens zulke workshops eten en drinken te krijgen maar ik had nog nooit eerder er ook echt geld voor gekregen. Ondanks dat het aan de ene kant vreemd voelt omdat andere het beter kunnen gebruiken dan ik, heb ik er natuurlijk wel gewoon recht op omdat ik net zoals de andere mensen gewoon een deelnemer was aan deze workshop. In ieder geval bedankt iedereen uit Europa voor dit geld want dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de EU.

In ieder geval heb ik het geld wat ik gekregen heb van deze workshop goed geïnvesteerd. Ik heb namelijk het boek van Bridgitte gekocht. Bridgitte is een meisje die achter mij op PCC woont. Eigenlijk is zij niet verstandelijk beperkt maar zwaar fysiek beperkt, echter voor de mensen hier wordt ze gezien als een verstandelijk beperkte. Sinds vorige week heeft ze haar eigen weverij buiten PCC kunnen starten zodat ze langzaam aan op zichzelf kan gaan leven. Voorheen deed ze het weven op de PCC zelf. Met dank aan Ineke, de oprichtster van PCC, heeft Bridgitte haar levensverhaal in een boek kunnen zetten. Dit boek heb ik gekocht van het T&T geld, oftewel het is wel naar een goed doel gegaan.

Vandaag kwam ik voor een leuke verassing te staan. Er gebeuren altijd wel leuke kleine dingen in je dagelijks leven in Ghana. Zo klim je in een boom met een Ghanees om sweet apples te plukken, zo eet je onverwachts bij iemand thuis. Nu had ik vandaag bij het middag eten dat ik klaar was met eten en er een auto aan kwam gereden. Er moet even rekening gehouden worden dat ik altijd op straat, tussen de lokale bevolking eet en vandaag zat ik op een zandweg een klein stukje van de doorgaande weg af te eten met de locals. In ieder geval de Ghanese man in de auto wenkte mij te komen. Braaf als ik ben liep ik zijn kant op want er zijn genoeg locals die met mij een praatje willen maken. Echter toen ik aankwam stapte er ook een Ghaneze vrouw uit. Uit het niets zei deze Ghanese vrouw tegen mij: "Kom je hier uit de buurt". Wat bleek dit was een gezin met twee kinderen waarvan de ouders naar Nederland zijn geïmmigreerd en in Amsterdam zijn gaan wonen. Haar man werkt daar nu als auto monteur en de kinderen zijn opgegroeid in Nederland. Zij zijn nu in Ghana om familie op te zoeken. Dit was weer mooi toeval.

Omdat er verder vandaag twee verjaardagen zijn op PCC. Frank is jarig, de vader van het Nederlandse gezin, en Mili is jarig, een geneeskunde student uit London. Dit betekent dat ik dadelijk eerst om drie uur op zandkoekjes getrakteerd wordt, vervolgens vanavond op cake getrakteerd wordt. En we vanavond op stap gaan in Nkoranza om Mili's verjaardag te vieren. Ik ben nog nooit op stap geweest in Nkoranza maar weet wel waar we heen moeten. We gaan naar Rooftop en de laatste keer dat ik daar geweest was, was om de gekte van de halve finale van de Champions League mee te krijgen. Oftewel nu gaan we eens kijken hoe het daar is als uitgaansplek. Wordt vervolgd dus.

Dit weekend ga ik verder nog in een klooster slapen, en volgende week een boottocht van 30 uur voor de boeg.

Groetjes,

Sven

  • 10 Juli 2015 - 21:17

    H.koster:

    sven wat zal het vreemd zijn als je weer thuis bent
    nu maak je nog veel mee en dan minder
    nu sven nog veel leuke dagen en tot weder horen
    harrie en annie

  • 12 Juli 2015 - 08:59

    Wilma Van Dommelen:

    He kerel wat is het weer allemaal leuk wat je meemaakt. Nog bedankt voor je felicitatie en tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Reislustig persoon.

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 141907

Voorgaande reizen:

15 April 2015 - 13 Augustus 2015

Ghana project 2015

01 September 2014 - 01 Februari 2015

Exchange Taiwan

07 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Backpacken door een deel van de Balkan

09 November 2012 - 31 Januari 2013

Stage Tanzania

21 Juli 2012 - 01 September 2012

Zuid-Oost India

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Vrijwilligerswerk Uganda

18 April 2009 - 05 Mei 2009

Peru HBC

Landen bezocht: