Groepsreis (11 & 12 juli) - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sven Koster - WaarBenJij.nu Groepsreis (11 & 12 juli) - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Groepsreis (11 & 12 juli)

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

22 Juli 2015 | Ghana, Nkoranza

Hallo iedereen,

Vorig weekend was echt een fantastisch weekend geweest. Dit verslag is geschreven toen ik op de boot in Yehi aan het wachten was, dus sorry mochten er hierdoor wat fouten inzitten qua tijdsgebruik en spelling. In ieder geval het gaat om het weekend van 11 en 12 juli. Toen ben ik samen met de Skip groep, de studenten uit Londen, wat activiteiten in de buurt gaan ondernemen.
Zaterdag was het dan eindelijk tijd voor de bat cave. De vorige keer toen ik in Buoyem was, had ik dit niet gedaan omdat ik dan in mijn eentje een taxi zou moeten huren. Gelukkig had ik het nummer van de guide wel bewaard zodat we alleen maar naar Techiman hoefde te komen en daar zou Justice, onze guide, ons opwachten. Justice had gelukkig ook al vervoer geregeld voor ons zodat we dat ook niet hoefde te doen.
De bat cave was fantastisch, eerst moesten we door wat grasland ploeteren om vervolgens af te dalen van een rots. Vervolgens de grot in, door smalle spleten kruipen en ondertussen vliegen de vleermuizen om je heen en wordt je af en toe geraakt door eentje omdat sommige gangetjes zo smal zijn dat dat de enige optie is. Min, een studente van de Skip groep, is bang voor alles wat vliegt. Vooral op het punt dat je maar net door een opening kon kruipen en daar ook nog eens vleermuizen doorheen kwamen gevlogen was dat net teveel voor haar. Maar gelukkig heeft ze het uiteindelijk door de hele grot kunnen maken met onze hulp. Het is echt fascinerend om zo in een grot te staan, rustig de vleermuizen te kunnen zien en hun dagelijks leven te kunnen aanschouwen. Op de terugweg stopte we nog in een andere grot waar we ons even konden wassen, boven het water in deze smalle grot zaten ook nog twee kleine vleermuisjes.
Na dit avontuur was het tijd om naar Tanoboase te gaan. Hier was ik al eerder geweest met Susanne, dus toen we uitstapte zag ik ook al snel onze guide van de vorige keer, Romeo. De rest van de groep wou hier de tour wel maken, ik ging echter niet mee omdat ik het al een keer gedaan had. Ook Min had niet zo'n behoefte na het avontuur van vanochtend. Min en ik gingen dus alvast naar het klooster waar we wouden gaan slapen. Echter bleek dit klooster al vol te zitten. Het was in ieder geval wel een ideale plek om te wachten op de rest van de groep onder het genot van wat tropisch fruit en gesprekken over kreeft en sushi.
Omdat we nu niet in het klooster konden slapen, besloten we terug te gaan naar Nkoranza. Dit betekende dat we wel op stap konden vanavond, want gister was dit niet mogelijk vanwege de storm en de stroomstoring. Rooftop was gesloten dus dat betekende naar een spot. Een spot is niets meer dan een klein hutje waar mensen snel even alcohol komen halen. Aangezien ze daar ook muziek draaien konden we hier ons eigen feestje maken. De locals zagen dat ook wel zitten en het was vooral leuk dansen op hetzelfde nummer. Er was namelijk maar 1 nummer in de playlist (red car, voor wie bekend is met Nigeriaanse muziek). Vooral de kinderen vonden het geweldig, alleen die werden met beleid de spot uitgejaagd want zoveel mensen passen er namelijk niet in een hutje. We hebben deze avond heel wat losgemaakt in Nkoranza en het was ook erg gezellig.
Zondag stonden er twee activiteiten op het programma. Min had een driver geregeld, echter deze was er om 09:00 uur nog niet. Ze probeerde te achterhalen hoe lang het nog zou duren voordat die er was, echter hij vertelde niet meer dan "I come" op iedere vraag die je stelde. Ik probeerde nog een gesprek met hem te voeren aan de telefoon maar dat was ook onmogelijk. Dus vertelde ik maar in mijn best twi dat die snel moest zijn, "temtem".
Als eerste gingen we naar Boabeng Fiema, de monkey sanctuary. Hier kun je prachtig de apen aanschouwen en komen ze maar wat graag noten van je eten. Dit levert in ieder geval mooie foto's op, hopelijk zie ik een moment om ze een keer op Facebook te plaatsen. Na de apen konden we in het bos nog tot 5 meter hoogte klimmen in een gigantische boom.
De tweede trip was na de Kintampo waterfall. Bij binnenkomst kregen we een interessante introductie door een oudere man. Echter toen we wouden starten kregen we een soort zelfde introductie door een saaie jongen en bleek die onze "guide" te zijn. In principe konden we de route ook zelf lopen, en vertelde hij niks nieuws maar goed het is toch prima gezelschap. De waterval is vooral leuk omdat je aan de voet heerlijk kunt zwemmen. Of nou ja badderen, douchen en rotsklimmen want alhoewel de waterval niet heel klein is, is het water ook niet heel diep. Na mezelf op het einde nog op een worstje van de bbq getrakteerd te hebben, zoveel vlees eet ik niet in Ghana, was het tijd om terug te gaan naar Nkoranza. Bij de bbq bleek ook maar weer dat ik meer local was als de rest. Toen ik vroeg wat de prijs was van de worstjes kreeg ik te horen 1.50 Cedi. Min kreeg op dezelfde vraag te horen 2 Cedi. Uiteindelijk betaalde ik in ieder geval hetzelfde bedrag als de Ghanezen.
De onduidelijke driver van vanochtend werd al gauw een fantastische driver op de terugweg, toen 2 nummers voorbij kwamen die wij wel leuk vonden. De trotro veranderde al snel in een party bus, en voor 45 minuten hebben we dezelfde 2 nummers alleen maar geluisterd en op gedanst. Wat weer voor veel verbaasde maar ook zeer blije gezichten van locals opleverde. Hopelijk kan ik de volgende keer een Youtube filmpje hiervan posten.
Het weekend met de Skip groep was echt heel leuk en gezellig. De afgelopen dagen zijn zelfs zo gezellig dat ik het haast jammer vind om nu even voor maximaal twee weken te reizen. Gelukkig kan ik nog twee weken met ze doorbrengen als ik terug kom.
Momenteel heb ik alweer heel wat meer meegemaakt, waaronder een bootreis van 49 uur, ik in de rol als handrem, en mijn eerste les in ewe bij iemand thuis. Dit en meer horen jullie hopelijk snel van me.

Groetjes,

Sven

  • 22 Juli 2015 - 19:39

    Petra Koster:

    altijd leuk weer een verhaal op naar het vervolg verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Reislustig persoon.

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 141884

Voorgaande reizen:

15 April 2015 - 13 Augustus 2015

Ghana project 2015

01 September 2014 - 01 Februari 2015

Exchange Taiwan

07 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Backpacken door een deel van de Balkan

09 November 2012 - 31 Januari 2013

Stage Tanzania

21 Juli 2012 - 01 September 2012

Zuid-Oost India

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Vrijwilligerswerk Uganda

18 April 2009 - 05 Mei 2009

Peru HBC

Landen bezocht: