Grote Update - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Sven Koster - WaarBenJij.nu Grote Update - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Grote Update

Door: skoster

Blijf op de hoogte en volg Sven

15 December 2011 | Oeganda, Entebbe

Hallo iedereen,

Hierbij dan toch nog een update. Na meer dan een week geen internet gehad te hebben (wat is dat toch lekker), hebben jullie dan toch nog een update hier.
Ik zal alles maar even in kopjes opdelen want ik heb jullie nog genoeg te vertellen.

Murchison Falls
Dit was het weekend van 2 weken geleden, hier hebben we een geweldige safari tijd gehad! Vanaf het moment dat we het park inreden liepen de bavianen en andere aapjes al ons tegemoet. We hebben op de vrijdag 's avonds een gamedrive (safari) gedaan en ook de zaterdag morgen gingen we op safari. Dit was wel echt heel tof! Wat een geweldige omgeving is het daar, zo mooi allemaal en ook om al die beesten in hun natuurlijke omgeving te zien rondlopen en je nauwelijks opmerken. In de middag hebben we een bootsafari gehad richting de watervallen. Onderweg moest er iemand nog nodig naar de wc dus was er een plaspauze voor iedereen aan de kant tussen de krokodillen:P Na de tocht zijn we iets voor de watervallen gestopt en hebben we gehiket naar de rivier boven de watervallen! Wat een geweldige natuur is het hier, jullie zullen hopelijk genieten van de foto's van dit weekend.
En hierbij nog een klein overzicht van de dieren die we dit weekend hebben gezien (voor een compleet overzicht kom een keertje langs als ik terug ben in Nederland):
Verschillende Antilopen
Giraffen
Nijlpaarden
Krokodillen
Olifanten
Buffels
Mestkevers
Schildpadden
Verschillende apensoorten

Enzo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan, geweldig veel dus! En ik als natuurmens was hier natuurlijk helemaal in mijn nopjes.

Lake Bunyonyi
Dit was vorig weekend. Dit is in het zuiden van Uganda en een schitterende plek. Dit is een meer met ongeveer 30 eilanden. Op de aankomst dag zijn Michiel en ik gaan kanoen. Met een persoonlijke gids dit keer! Gratis en voor niks:P Hij heeft ons de internationale markt laten zien waar wij als enige Muzungu's rondliepen tussen de Ugandesen, Ethiopiers, Tanzanianen, Rwandesen. Een schitterende dag dus. Met natuurlijk iedere avond een kampvuur om wat na te genieten.
De volgende morgen vroeg opgestaan om samen met wat andere fanatiekelingen de berg te gaan beklimmen om een goed uitzicht te krijgen over het meer met de eilanden. Als het aan Ingrid en mij had gelegen waren we nog eerder vertrokken om ook de zonsopgang te zien vanaf boven op de berg maar daar kregen we de rest niet toe bereid. Maar wel lekker om 's ochtends zo'n goede ochtendwandeling te hebben gehad. Verder zijn we deze dag met een boot nog wat eilanden afgeweest en ben ik nog met een paar wandelaars naar Rwanda gelopen. Op 1 eiland hebben we ook nog de traditionele dans daar mogen aanschouwen en meegedaan, blijkbaar was ik een goede kangeroedanser.
Ook dit weekend was dus als geslaagd bestempeld!

Het project
Ja hier kan ik jullie nog veel over vertellen maar ik ga het kort proberen te houden. Voor ome Jan bedankt voor het aanbod om me te leren een dak te bouwen maar ik heb al leren eucaliptes bomen om te kappen, ze vervolgens te strippen van hun schors en ze te drogen te leggen om er vervolgens een dak van te bouwen dus ook dat kan ik momenteel al!
Ons schoolproject is erg mooi geworden. De latrines zijn voorzien van een kleurtjes en er staat als boodschap: "Wash your hands" En de baby class is echt schitterend geworden met het alfabet, cijfers en vormen! De leraren waren er echt heel blij mee. Ik denk ook dat ik mijn roeping als gymdocent gevonden heb.
In de laatste week heeft het project 4 fietsen aangeschaft zodat er niet elke keer met de boda boda gereden hoeft te worden. Wat is dit een genot! Michiel en ik zijn toen de dames een middag netbal gingen doen samen met de local volunteers tegen de vrouwen van de women's club daar op de fiets naar toe gegaan. Heerlijk om dan zo'n heuvel af te gaan met zeker zo'n 40 km/h en dat iedereen zowel jong als oud gillend op je afkomt en begint te lachen dat je aan het fietsen bent. Het nadeel was wel dat op de terugweg we onze eerste en ook enigste Ugandese regenbui over ons heen hebben gekregen. Ik had nog het geluk dat een familie aangeboden had aan mij of ik bij hun kwam schuilen, dus hier heb ik heerlijk advocado gegeten. Michiel was al lang doorgegaan. Maar omdat het niet droog werd moest ook ik er aan geloven om in de stromende regen verder te gaan. (Dit scheelde me wel weer een jerrycan vullen om te douchen.)
Naast alle gebruikelijke projecten die we de afgelopen 2 weken gedaan hebben waar ik jullie al wat meer over heb verteld is er ook een tijd van komen en een tijd van gaan. Jammer genoeg is de tijd van gaan nu al gekomen op het project. Gister was ons afscheidsfeest. We waren rond half 5 naar de school gegaan waar allerlei kinderen voor ons gezongen en gedanst hebben (erg schattig en geweldig goed!) en de leraren nog wat gespeecht hebben natuurlijk voor ons. In een van de nummers werden wij ook nog eens vernoemd en bedankt! Ik heb mijn naam nog nooit zo goed horen uitspreken door een meisje hier: "swennie". Daarna gingen we naar de hut (plaatselijke bar) waar we om iedere kleine reden voor een dansje gedanst hebben om vervolgens nog gewoon een cadeau te krijgen! Dit cadeau was het lokale vrijwilligers shirt, een mandje en een afrikaanse outfit. Voor de jongens hield dit in een afrikaanse shirt en een broek en voor de meiden een jurk. Gister was echt een geweldige dag! Ook wel vervelend om nu afscheid te moeten nemen. Gisteren in de hut was Brenda (meisje van om de hoek waar ik altijd sprintwedstrijdjes mee houdt en die zo gek is als een deur waar ik me mee kan uitleven) nog langs gekomen. Ik hoorde haar door de muur roepen: Sven. Dus ik geantwoord, zij zo met een verdrietig stemmetje jullie gaan morgen he. En dit zijn dan toch dan de wat minder leuke momenten maar wel heel schattig en het zegt wel wat voor leuke tijd je op het project hebt gehad met iedereen!

De laatste dagen
Momenteel zit ik in Entebbe, hier verblijf ik t/m de nacht van maandag op dinsdag om vervolgens naar huis te gaan en nog een middagje Istanbul te doen. Dit weekend ga ik nog allemaal dingen doen, ik weet nog niet precies wat maar het komt zeker goed! Kim (een lokale gids die mee was met de Kampala tour en naar Lake Bunyonyi) had al aangeboden om evt. met mij naar chimps island te gaan hier op Lake Victoria. Ook zouden we misschien met hem en een groep naar de botanische tuin, de zoo en wat craft shops gaan. Dus het komt zeker goed.


Welaba! Zie jullie allemaal binnekort in Nederland

Sven

P.S: Voor opa, hier is niks van de droogte te merken aangezien het land ontzettend vruchtbaar is, is alles groen hier. Ergens in augustus/september begint hier het regenseizoen en je begint langzaam aan te merken dat die eraan komt aangezien we nu in de laatste nachten 3x regen hebben gehad. Ook nog voor opa, ik moet wel een goede reis terug hebben aangezien ik zovaak door god ben gezegend nu!
En voor ons mam mijn vluchtnummer van Istanbul naar Amsterdam is TK 1955.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Reislustig persoon.

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 141932

Voorgaande reizen:

15 April 2015 - 13 Augustus 2015

Ghana project 2015

01 September 2014 - 01 Februari 2015

Exchange Taiwan

07 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Backpacken door een deel van de Balkan

09 November 2012 - 31 Januari 2013

Stage Tanzania

21 Juli 2012 - 01 September 2012

Zuid-Oost India

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Vrijwilligerswerk Uganda

18 April 2009 - 05 Mei 2009

Peru HBC

Landen bezocht: