Kotor en Kroatië - Reisverslag uit Split, Kroatië van Sven Koster - WaarBenJij.nu Kotor en Kroatië - Reisverslag uit Split, Kroatië van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Kotor en Kroatië

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

29 Juli 2014 | Kroatië, Split

Hoi iedereen,

Ondertussen ben ik bezig met mijn laatste dagen van deze Balkan trip in Bosnië en Herzegovina. Echter voor Bosnië heb ik een apart reisverslag nodig om uit te leggen hoe bijzonder het reizen hier wel niet is.

Dus laat ik jullie eerst bijpraten over onze dagen in Kotor, Montenegro en in Kroatië. Als eerste Kotor, dit is een bijzonder vesting aan de baai van Kotor. We sliepen hier midden in het oude centrum wat echt een geweldige sfeer heeft, je had echt het gevoel weer even een beetje terug in de tijd te gaan omdat er ook geen auto's de vesting in kunnen.
In dit hostel hebben we veel bijzondere mensen leren kennen en echt een geweldige paar dagen gehad. Het is allemaal teveel om op te noemen maar kort gezegd we hebben een dag gewoon Kotor bekeken en het fort beklommen. Bij het fort is een zijpad die je door één van de ramen laat klimmen zodat je geen entree hoeft te betalen. (Altijd fijn tips van het hostel.)
De tweede dag hadden we fietsen gehuurd en waren we lekker langs de baai gaan fietsen naar het dorpje Perast. Heerlijk om zo langs het water te fietsen langs al die mooie plaatsjes. Perast is ook nog een mooi plekje om lekker te rusten vervolgens wat te snorkelen en weer terug te fietsen. Bij terugkomst ging echter Pim zijn fiets kapot waardoor we niet meer naar Tivat konden fietsen. Gelukkig ging de eigenaresse van het hostel die kant op en konden we meerijden samen met Timo een andere Nederlandse backpacken. Tivat is een nieuwe stad aan de baai wat over 1 a 2 jaar echt een druk bezochte badplaats zal worden voor rijke lui mensen. De schepen die hier nu al liggen zijn indrukwekkend maar je merkt aan alles dat dit een plek wordt voor toeristen die veel willen uitgeven.
De laatste dag in Kotor hadden we een auto gehuurd. Hierdoor hebben we best veel van Montenegro kunnen zien. Van bergen tot de voormalige hoofdstad en Skala Lake, ook echt een schitterende plek. Teveel om over te vertellen maar je snapt wel dat dit zoals alle dagen ook weer erg gezellig was met een auto waarvan de koppeling nog wel eens wou blijven hangen en ook het alarm wel eens uit het niets af wou gaan.

Kroatië hebben we anders aangepakt qua verblijf als andere plekken. Omdat het verblijf hier nogal duur is hebben we op het busstation met verschillende mensen onderhandeld die appartementen aanboden. Hierdoor hebben we steeds relatief goedkoop kunnen overnachten en ook best wel gezellig omdat we bij mensen thuis sliepen en sommige daarvan totaal geen Engels konden.

In Kroatië zijn we naar Dubrovnik en Split geweest. Dubrovnik, ook wel bekend voor de opnames van Game of Thrones als King's Landing, is wederom een vesting. Maar dit keer groter als Kotor. Waarbij Kotor nog klein en knus aanvoelt is Dubrovnik meer majestueus. Ook hier hebben we na in de stad te zijn geweest nog op het strand gelegen. Hier kon ik ook gelukkig weer goed snorkelen, heb ik toch nog iets eraan gehad om die in te pakken.
Split daarentegen was vroeger een oud paleis aan de zee. Deze stad straalt gezelligheid uit. Het heeft leuke pleinen en in de zomer is er 's avonds ook live muziek geregeld wat altijd leuk is.
Omdat we twee nachten in Split hadden zijn we de tweede dag naar Kraka National Park geweest. Dit is de enige dag tot nu toe geweest dat we regen hebben gehad tijdens de vakantie. Gelukkig maakte dat de watervallen er niet minder mooi om, alleen wel jammer dat we er daardoor niet gezwommen hadden.

Hopelijk heb ik jullie hiermee weer een beetje bij kunnen praten en zeggen de foto's van Pim ook een beetje iets over wat we gezien hebben. Over 3 nachten vliegen we jammer genoeg al terug maar ik hoop voor die tijd jullie nog wat over Bosnië te kunnen vertellen want dat is ook echt een bijzonder land.

Groetjes,

Sven (en Pim)

• 29 Juli 2014 - 22:09

Petra Koster:

Fijn om weer iets van jullie te horen. Dit lijkt best wel op een luxe vakantie?
    Maar toch ben ik blij als je weer even thuis bent even lekker bij kletsen.
    We wensen jullie nog een goede reis toe en hopelijk tot zo!!!!!!

Groetjes mama en je vader die met zijn been omhoog ligt