Nieuwjaar, beren en regels - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sven Koster - WaarBenJij.nu Nieuwjaar, beren en regels - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Nieuwjaar, beren en regels

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

15 Januari 2015 | Taiwan, Taipei

Hey iedereen,

Mijn een-na-laatste update voordat ik toch echt jammer genoeg huiswaarts moet keren. Het is tevens ook mijn eerste update van het nieuwe jaar dus bij deze, iedereen nog de beste wensen!
Mijn oud en nieuw was fantastisch. Misschien wel de beste die ik ooit gevierd heb. Het was zo goed omdat ik tot de avond zelf nog geen enkel idee had wat ik die avond zou gaan doen. Uit eindelijk heb ik last minute met May en Jaimy afgesproken om uiteten te gaan. We hadden heerlijk hot-pot gegeten en het was nog een wonder dat ik kon lopen na de hoeveelheid dat ik naar binnen heb gedouwd bij mezelf. Met een volle maag besloten May en ik om samen naar de City Hall te gaan. Voor de City Hall was een groot podium met allerlei optredens.
Echter moet ik hier wel meteen een kritisch nootje naar de Taiwanese plaatsen. May en ik hebben ons uitstekend vermaakt met soms optredens in Eurovisie Songfestivalachtige proporties. Een zangeres met een heel dansgroep erbij waar het meer om de dans dan om de zang gaat. Echter Taiwanese zitten maar een beetje op de grond of staan een beetje te kijken naar zo'n podium. Ze klappen nog niet eens als een nummer voorbij is. Oftewel het is maar beter om niet zomaar met Taiwanese op stap te gaan.
Na de optredens op het podium hadden we direct zicht op de beste vuurwerkshow ooit. Voor mensen die de link niet op mijn facebook hebben gezien. De beste vuurwerkshow uit de 101 is hier terug te kijken: https://www.youtube.com/watch?v=LMlvnvEOiLs Vervolgens liepen we nog een beetje rond de 101 rond en kwamen we opeens een leuk feest op de oprijlaan van het hotel tegen. We besloten hier maar mee te gaan dansen (hier werd te minste wel gedanst). Bleek dat dit het luxe feest was waar veel van onze exchange studenten heen waren gegaan. Oftewel de rest van de avond hebben we gezellig met hun opgetrokken. Het grappige was wel hier omdat we buiten op straat aan het feesten waren en er veel Taiwanese naar huis gingen hier een grote kring om ons heen stond met Taiwanese die alles aan het filmen waren en foto's aan het maken waren. Ze vonden het maar vreemd dansende Westerlingen. De rest van de avond zijn we met een groepje nog naar een ander feest gegaan. Ik weet niet hoe het kwam maar op wonderbaarlijke wijze stonden we ineens in de V.I.P. area van de club zonder dat we daar officieel toegang voor hadden maar het was wel lachen. Al met al dus een prima oud en nieuw.

Afgelopen weekend zou ik eigenlijk Snow Mountain (Xuèshan) gaan beklimmen. Na veel geregel had ik mijn vergunning binnen om de berg op te gaan en vol met goede moed en mijn uitrusting ging ik donderdag naar Wuling (het gebied voor de berg). Echter hier aangekomen kwam de mededeling dat ik de berg niet mocht beklimmen. We zouden namelijk met 3 mensen komen maar de andere twee konden last-minute niet meer dus was ik alleen. Aangezien er deze week 2 mensen vermist zijn geraakt op de berg wouden ze mij niet de laatste vergunning geven om de berg op te gaan. Ook niet als ik me bij een andere hikersgroep zou aansluiten. Wat ik wel mocht doen was de volgende dag de East-Peak beklimmen maar dat was maar een dagtochtje. Goed er zat niks anders op om dit te ervaren. Op zulke situaties merk je wel de behulpzaamheid van de mensen hier. Eén ranger was zelf ook hiker en hij probeerde er alles aan te doen om mij de berg op te laten gaan maar hij kreeg het niet voor elkaar. Hij heeft me uiteindelijk nog een stuk de berg opgereden met zijn scooter zodat ik de volgende dag niet zover hoefde te lopen. Omdat het weer best wel goed was had ik mijn slaapzak maar gewoon uitgegooid in het gras en ben ik daar gaan slapen die nacht.
De volgende dag heb ik ondanks dat ik niet de top heb gehaald en maar tot de East-Peak (3201 m) ben gekomen toch een top dag gehad. Ik heb voor het eerst in mijn leven een beer in het wild gezien en wel een Formason Black Bear (Ondersoort van de Aziatische zwarte beer). Alleen dit al maakt het weekend geslaagd. Verder heb ik nog wat herten, landlocked salmons gezien en wat Formason Macaque. De omgeving hier is echt schitterend om in te lopen. Je krijgt zelfs het gevoel van herfst met al die gekleurde bladeren.
Doordat ik niet het hele weekend op de berg zou zitten nu heb ik verder het afgelopen weekend nog een meeting bijgewoond van de boardgame groep. Hier heb ik het spel Weerwolven van Wakkerdam geïntroduceerd voor 16 andere mensen, en dit werd met groot succes ontvangen. Het was echt een zeer geslaagde avond geweest hier. Verder ben ik last minute de zondag nog naar een language-exchange meeting geweest. Dit was ook een erg gezellige avond waar ik nog veel nieuwe mensen heb leren kennen.

Ik heb mijn laatste college ooit gehad deze week. En nu rest mij alleen nog even een kleine trip door Taiwan voordat ik mijn studie mag gaan afronden in Nederland en Ghana door mijn thesis te schrijven. De couchsurf plekken zijn al geregeld dus het beloofd weer een goede tocht te worden die ik aankomende week ga maken.

Tot bijna thuis alweer,

Sven

  • 15 Januari 2015 - 10:37

    Petra.koster:

    Ik had begrepen dat je met z'n tweeën weg was geweest op die berg.
    Maar nu de foto's nog .
    Nog een paar fijne dagen en tot zo.

    Het thuisfront

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Reislustig persoon.

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 141964

Voorgaande reizen:

15 April 2015 - 13 Augustus 2015

Ghana project 2015

01 September 2014 - 01 Februari 2015

Exchange Taiwan

07 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Backpacken door een deel van de Balkan

09 November 2012 - 31 Januari 2013

Stage Tanzania

21 Juli 2012 - 01 September 2012

Zuid-Oost India

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Vrijwilligerswerk Uganda

18 April 2009 - 05 Mei 2009

Peru HBC

Landen bezocht: