Klaar om te liften - Reisverslag uit Tokio, Japan van Sven Koster - WaarBenJij.nu Klaar om te liften - Reisverslag uit Tokio, Japan van Sven Koster - WaarBenJij.nu

Klaar om te liften

Door: S. Koster

Blijf op de hoogte en volg Sven

25 Augustus 2014 | Japan, Tokio

Kawanichuwa iedereen,

Oké we zijn nu toch al zo'n dag of vijf denk ik Nederland uit en de tijd is voorbij gevlogen. Als eerste staat alles hier klaar om morgen al vroeg te vertrekken om te gaan liften. De mensen die ik heb leren kennen in het hostel keken me raar aan dat ik dat ging doen maar vonden het wel een fantastisch plan. Volgens mij is er geen land ter wereld veiliger als Japan dus als je ergens moet beginnen met een keer te liften is het wel in Japan.

Maar tot die tijd zal ik jullie eerst maar eens op de hoogte brengen van afgelopen dagen. Ik begon namelijk met een overstap in Moskou. We waren hier iets eerder aangekomen dan gepland waardoor ik om 5:35 uur al midden in het centrum van Moskou stond. Dus ik had besloten om voor de free city tour die ik had nog maar wat rond het gedenkingsgebouw voor astronauten te gaan kijken. Hier was ook een heel apart park. Dit was vroeger gebruikt voor een expo en hier staan echt schitterende oude gebouwen nagemaakt op levensgrote schaal en dat allemaal dus heel dicht op elkaar. Een soort Madurodam maar dan levensgroot, aparte ervaring dus.
De tour die ik vervolgens had was wel handig, veel informatie over Rusland en meteen de belangrijkste plaatsen rond the Red Square gezien. Omdat ik na de tour nog wel wat tijd over had, ben ik een heel stuk langs de rivier nog naar de universiteit gelopen, een mooie wandeltocht die toch maar weer eens laat zien hoe mooi Moskou wel niet is. Om 18:00 uur was ik weer op het vliegveld om vervolgens om 20:00 uur naar Tokyo te vliegen! Al met al was dit dus weer een zeer geslaagde overstap geweest die ik optimaal heb kunnen benutten.

Nou Japan dus, ik zal niet alles chronologisch gaan beschrijven maar even proberen zo kort mogelijk de belangrijkste ervaringen uit mijn 4 dagen Tokyo te pakken. Als eerste is de temperatuur hier best wel warm, het is 36 graden maar met een luchtvochtigheid dat ongeveer hetzelfde is als in Nederland. Overdag kan het hier dus best wel benauwd zijn. Gelukkig ben ik daar nu ook wel weer aangewend. Verder houden Japanners van foto's maken van zichzelf. Dit betekent dat ze best wel eens 30 minuten in een rij kunnen staan om een foto van zichzelf te maken in een deurpost op een plein, die er ter promotie staat voor een auto merk.
Deze paar dagen stond vooral in het teken van festivals bezoeken en dat heb ik ook behoorlijk goed gedaan. Het eerste festival was in Hibiya park en stond in het teken van de Bon-Odori dans. 's Avonds met zijn allen dansen rondom een fontein in het park. Alhoewel de dans best wel lastig was heb ik toch meegedaan. In het begin werd er nog vrolijk om mij gelacht door Japanners dat ik het probeerde. Op het eind waren ze verwonderd omdat ik de danspasjes wist. Een moeder was zelfs proberen haar dochter aan mij te koppelen hierdoor. Goed dat is haar niet gelukt maar ze mocht wel met mij op de foto.
Vervolgens heb ik nog de carnaval parade in Asakusa bezocht. Een heerlijk Braziliaans samba feestje. Hier zat een oude Japanse man die best wel goed Engels sprak, dus met hem heb ik gezellig de parade gekeken en hebben we geklaagd over die gewelddadige Chinezen die zich alleen verspreiden over de wereld.
Het festival in Koenji was weer een meer traditionele Japanse dans. Dit festival was echt gigantisch. Er zijn iets van 10.000 dansers die mee doen aan deze parade die echt 3 uur lang non-stop doorgaat door deze wijk. Hier komen iets van een miljoen bezoekers op af waardoor het gigantisch druk is. Maar de sfeer is echt geweldig, zeker als je de route op zoekt in een kleine binnenstraat i.p.v. aan de grote weg.
In Harajuku heb ik de Yosakai dans mogen aanschouwen op verschillende podia en ook in parade vorm natuurlijk. Dit is ook in traditionele kleding dracht zoals in Koenji, niet de typische traditionele kleding dracht zoals in Hibiya park het geval was. Maar de dans lijkt meer gemixt met een beetje streetdance achtig. Het is modern maar tevens ook heel traditioneel.
Verder was er in Azabu-Juban ook nog een leuk eetfestival. Waar echt heel de wijk vol gestouwd is met eetkraampjes en je echt de lekkerste dingen kunt eten. Ik heb twee soorten inktvissen hier op. Eentje was heerlijk gevuld met rijst en de andere was meer naturel.

Oké dat waren in het kort de festivals. Behalve verschillende tempels en wat shopping ervaringen in Akihabara en de arcade hallen in Japan is er eigenlijk nog maar een ding wat ik nog even mee wil geven. En dat was afgelopen nacht. Na een random tip op internet had ik besloten om vannacht niet in het hostel maar in het Com Com Manga café te slapen voor drie uurtjes. Dit manga café ligt heel dicht bij de Tsukiji fish market. Dus hier ben ik rond een uur of 00:15 uur aangekomen en om 03:15 weer vertrokken met een Zweedse jongen die ik daar tegen het lijf liep met hetzelfde idee. Toen we bij de Tsukiji fish market aankwam iets voor half 4 was het al behoorlijk vol met toeristen die ook allemaal de veiling van de tonijn wouden zien. Sterker nog om 03:45 uur waren alle plekken voor deze veiling al vergeven terwijl je pas om 05:30 uur mocht gaan kijken. De Tsukiji fish market is echt een mooie wereld om je even tussen te mogen begeven, tussen alle hectiek die er op zo'n markt heerst. Even is er niet al het gestructureerde als in de rest van Japan. Daarnaast zie je de gekste vissen en tonijn die zo groot is dat ik er wel twee keer in pas (in ieder geval in de breedte want dat is niet zo moeilijk met mijn postuur).

Hopelijk heb ik jullie toch in een hopelijk niet te lange stuk tekst bijgepraat en praat ik jullie graag bij als mijn liftervaring er morgen op zit. Mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik het graag en probeer ik jullie vragen te beantwoorden.

Groetjes,

Sven

  • 25 Augustus 2014 - 12:11

    Koenzie:

    Heel veel succes neef! Heb je nog gave dingen gevonden in Akihabara?

  • 25 Augustus 2014 - 12:27

    Sven Koster:

    De Virtual Boy is een beetje te duur daar. Dus dat wordt hem niet maar een PS4 is wel heel goedkoop. Scheelt zo'n 150 euro met Nederland dus die neem ik misschien mee. Verder ga ik nog bij Tokyo Hands kijken voor Ipad hoesjes, alleen die zit niet op Akihabara. Verder is altijd retro spul altijd gaaf om te zien en de arcade hallen ook.

  • 25 Augustus 2014 - 13:43

    Tante Wilma :

    Hallo vriendje
    dit wordt weer een geweldige reis dat lees ik nu al. En leuk al die dingen die onverwacht op je pad komen.
    Geniet maar lekker, wij volgen je op de voet.

    groetjes van je tante en ome Thom

  • 25 Augustus 2014 - 13:56

    Petra Koster:

    Dit is weer het begin van een geweldige tijd in Japan. Ik begrijp best wel dat je niet zoveel tijd hebt. Maar het is toch fijn om zo je reis mee te beleven.

    Groetjes van ons allemaal mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Reislustig persoon.

Actief sinds 15 Dec. 2011
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 141991

Voorgaande reizen:

15 April 2015 - 13 Augustus 2015

Ghana project 2015

01 September 2014 - 01 Februari 2015

Exchange Taiwan

07 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Backpacken door een deel van de Balkan

09 November 2012 - 31 Januari 2013

Stage Tanzania

21 Juli 2012 - 01 September 2012

Zuid-Oost India

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Vrijwilligerswerk Uganda

18 April 2009 - 05 Mei 2009

Peru HBC

Landen bezocht: